mercredi 19 juin 2013

Scoop: AC72 Drawings unveiled


The Louis Vuitton Cup will begin in two weeks.  First raced in Newport in 1983, the regatta's thirtieth anniversary will be celebrated.... in San Francisco.  The America's Cup will be held there September 7 to 21, 2013.

AC72 Drawings unveiled:


Here are the drawings of these flying cats:

It is amazing to see that the basic architecture has stayed consistent among the contending teams.

In the America's Cup, design strategies differ, and teams may feel pressure to assert that their ideas are the best.  

Possibly as a result, there have been few alterations to the design of the hulls between each team's first and second boats.

                                                          °° O °°

The New Zealanders have modified their hull somewhat, optimizing them for a faster take-off.  

ETNZ AC72 Boat number 1: Lines




ETNZ AC72 Boat number 2: Lines
In the end they have maintained reserve buoyancy forward even at the expense of significantly greater windage.  
They have also simplified and improved the aerodynamics of their tensile structure



ETNZ AC72 Boat number 2: Sail Plan
Their two wings are radically different.

°° O °°

The Americans of Oracle have focused from the beginning on lower resistance in both the water and the air, taking the risk of limiting reserve buoyancy at the bows.  
ORACLE AC72 Boat number 2: Lines

The details are extremely neat, and the cockpits are deeper than ETNZ in order to shield the crew a bit.  However, looking closely at the sections, the forms of the forward portions of the hulls are more promising, relatively larger now in volume.

The Oracle Team USA wing is a showpiece in terms of greater flexibility in tuning the aerodynamic profile.
ORACLE AC72 Boat number 2: Sail Plan


Next: We will be back soon to discuss appendages, and of course Artemis Racing and Prada, too....


DIMENSIONS

Type: AC72, Wing Catamaran

Hull length: 22 m

L.W.L.: 22 m

Beam: 14 m

Draft: 4,40 m

Air draft: 40 m

Displacement: 5,7 t

Sail area: 260,5/580 m²


François and Jacques wish to thank Robert and Greg (CupInfo) for their assistance in the translation in English.

Their link: http://www.cupinfo.com


lundi 17 juin 2013

SCOOP ! LES AC72 DEVOILES...

AC72... LES PLANS !


ORACLE AC72 Boat number 2
&
ETNZ AC72 Boat number & and Boat number 2



Dans 16 jours, la Louis Vuitton Cup va commencer. 

Disputée pour la première fois en 1983, à Newport, ce sera l’occasion de fêter son trentième anniversaire… à San Francisco.

L’America’s Cup quant à elle, se déroulera entre le 7 et le 21 septembre 2013…



©François Chevalier_Juin 2013

Deux bonnes raisons de publier les plans des principaux concurrents !

°° O °°


Voici les plans tant attendus de ces catamarans volants.
Il est assez étonnant que les partis architecturaux soient restés propres à chaque concurrent.

Dans la Coupe de l’America, les équipes des concepteurs sont obligées d’affirmer que leurs idées sont les meilleures ! Dès lors, on ne constate que peu de modifications sur les coques entre les premières et les secondes versions. 

°° O °°


Les Néo-zélandais ont cependant modifié les carènes de leurs ETNZ ; ils les ont optimisées pour qu’elles décollent le plus vite possible.

ETNZ AC72 Boat number 1 : Sail Plan





ETNZ AC72 Boat number 1 : Lines


Ils ont finalement conservé une grande réserve de flottabilité sur l’avant au détriment d’une prise au vent importante. 

ETNZ AC72 Boat number 2 : Lines
Ils ont aussi simplifié et travaillé l’aérodynamisme de leur structure tendue. 
ETNZ AC72 Boat number 2 : Sail Plan

Leurs deux ailes sont radicalement différentes. 

°° O °°

Les Américains d’Oracle ont joué depuis le début sur un meilleur passage dans l’eau et dans l’air, au risque de limiter la réserve de flottaison des étraves.

ORACLE AC72 Boat number 2 : Lines

 Les détails sont extrêmement soignés et les cockpits sont plus profonds que ceux des ETNZ afin de masquer les équipiers. Cependant, en observant de près les sections, leurs formes avant sont plus porteuses, et relativement plus volumineuses.
 
Leur aile est un modèle du genre en terme de souplesse de réglage et de profil aérodynamique.


ORACLE AC72 Boat number 2 : Sail Plan

 Nous reviendrons bientôt sur les appendices et, bien naturellement sur Artemis et Prada..


DIMENSIONS


Type : AC72, Catamaran à aile rigide
Longueur de la coque : 22 m
Longueur de la flottaison : 22 m
Bau : 14 m
Tirant d’eau : 4,40 m
Tirant d’air : 40 m
Déplacement : 5,7 t
Surface de voilure : 260,5/580 m²